Divergent

Igår såg jag och en vän Divergent på bio och tyckte den var värd att tipsa om!
.
 
Orginaltitel: Divergent
Genre: Äventyr, romantik
Regissör: Neil Burger
Produktionsår: 2014
Filmlängd: 139 min
Vart kan jag se den? Går på bio nu, hade Sverige permiär 30 april. Se SF klicka här
Skådespelare: Shailene Woodley som Beatrice Prior
"Tris", Theo James som Tobias "Four" och Kate Winslet som Jeanine 
.
Handling:
Filmen utspelar sig i ett dystert framtida Chicago
och samhället är indelat i fem så kallade falanger:
De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En av filmens huvudroller Beatrice Prior (Shailene Woodley) är sexton år gammal och tillsammans med stadens andra sextonåringar måste hon välja vilken falang hon vill tillhöra resten av sitt liv. Ska hon stanna hos dem hon älskar eller ska hon vara den hon innerst inne är? Samhället hotas av våldsamma konflikter och Beatrice bär på en farlig hemlighet.
.
Vad tycker jag?
Filmen är baserad på Veronica Roths bok med samma namn, jag köpte första boken för ett tag sedan men har fortfarande inte läst den. När jag hittade trailern så hamnade filmen direkt på min att se lista men jag ville inte ha för höga förväntningar. Filmen överträffade alla de förväntningar jag hade och trots att filmen var ganska lång flög tiden förbi! Det hände saker hela tiden och jag var på helspänn hela tiden. Jag kan verkligen rekomendera filmen om ni gillar Hunger Games filmerna, det finns likheter med filmerna men det blev ändå något eget. 
 
Soundtracket till filmen är också bra, jag älskar Ellie Goulding och låtarna passar väldigt bra in i filmen. Nu ska jag köpa böckerna på engelska och sen blir det läsning!
.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: